KRVAVÉ OSTŘÍ (Sarah J. Maas)

Původní název: The Assassin's Blade
Český název: Krvavé ostří
Autor: Sarah J. Maas
Série: Skleněný trůn
Počet stran: 408
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Ivana Svobodová
Rok vydání: 2014 (EN),  2017 (CZ)
Žánr: fantasy, young adult, romance
Anotace: Celaena Sardothien je nejobávanější zabiják v celém království. I když pracuje společně s ostatními zabijáky sídlícími v Tvrzi vrahů, důvěřuje jen sama sobě a svému příteli Samovi. Když ji její intrikující mistr, Arobynn Hamel, pošle na různé mise, které ji zavedou na vzdálené ostrovy i na nepřátelskou poušť, začne jednat nezávisle na jeho rozkazech – ale tím zároveň zpochybňuje i svoji vlastní věrnost. A během svých výprav zjišťuje, že k Samovi cítí mnohem víc než jen obyčejné přátelství. Ovšem tím, že jedná, jak jí napovídá srdce, a vzpírá se příkazům, se ocitá ona sama i Sam ve smrtelném nebezpečí. Arobynn je nelítostný a zradu nikdy neodpouští. A zná za ni jen jediný trest – smrt.
Tato pětice novel odehrávajících se před dějem Skleněného trůnu nabízí pohled do dřívějšího života Celaeny – a je to opravdu fascinující čtení. 
Obsahuje novely:
Vražedkyně a Pán pirátů
Vražedkyně a léčitelka
Vražedkyně a poušť
Vražedkyně a podsvětí
Vražedkyně a říše

Moje recenze:
Calaena Sardothien je sedmnáctiletá nájemná vražedkyně vycvičená Arobynnem Hamelem  na jeho Tvrzi vrahů. Jeho prostřednictvím plní nejrůznější mise, které však ne vždy splní - a za to je potrestána. Když se spolu s přítelem a dalším vrahem Samem rozhodně zmařit smlouvu mezi Arobynnem a Pánem pirátů o prodeji otroků, Arobynn ji ztrestá jediným možným způsobem - zbije ji do bezvědomí. A pošle ji do pouště k Tichým vrahům, kde se má měsíc učit od Němého mistra tamějším bojovým uměním. Cestou se Calaena setkává s léčitelkou, které možná trochu pomůže a u Tichých vrahů zjišťuje, že ji tu toho možná čeká víc, než si myslela. Po návratu domů do Zlomuvalu je odhodlaná se Arobynnovi pomstít tím, že splatí svůj dluh a odstěhuje se z Tvrze. Kromě toho ji tu také čeká Sam, kterého roky nenáviděla, ale teď zjišťuje, že cesta od nenávisti k něčemu stejně silnému není tak dlouhá. Spolu se Samem se pokusí odtrhnout od Arobynna a dokonce odejdou z cechu vrahů. To ovšem nemůže skončit dobře. A tak se konečně dozvíme, jak se ze Calaeny zničehonic stala vězeňkyně v solných dolech Endovieru.


zdroj
Jistě nejsem jediná, koho opravdu zajímalo něco málo o životě Calaeny předtím, než jí život změnil Endovier a následující události - zjistit, jaká byla jako nájemná vražedkyně pod vedením Arobynna Hamela. A taky jsem se samozřejmě chtěla co nejvíc dozvědět o Samovi, který je v celé sérii často vzpomínaný, ale my až dosud nevěděli, co přesně se stalo. Tak přesně v této knize se dozvíme na všechny tyto otázky odpovědi. A jak už je u Sarah zvykem, příběh mě naprosto pohltil.


“There was no way in hell she was going to move to the southern continent without all of her books.” 

Kniha je tedy rozdělena do pěti povídek. Každá pojednává o jiných událostech, ale plynule na sebe navazují. Bylo docela zvláštní dívat se na Calaenu v době, kdy ještě byla Calaenou a nevyzradila svá tajemství. Tak trochu podmět k vzpomínání, který ve mě vyvolal chuť znovu si celou sérii přečíst. Nicméně Calaena byla úžasná. Naplno jsme viděli její vražedné schopnosti, ale zároveň jsem ji zastihli i v situacích, kdy byla zranitelná a zjistili, co ji může zranit. Tedy, Calaena si v životě prošla už opravdu vším, takže teď upřímně doufám, že v Empire of Storms se jí podaří konečně dosednout na její právoplatný trůn a osvobodí svou zemi. Protože jestli někdo, tak zrovna ona si to zaslouží, bez ohledu na své minulé činy.


zdroj
A Sam.. No, co k němu napsat. V ostatních knihách, kdy jsem toho o něm ještě moc nevěděla, jsem ho nějak extra v lásce neměla. Nejspíš proto, že jsem prostě chtěla, aby Calaena byla s některým z aktuálních adeptů (čti: s Dorianem) a vzpomínky na Sama mi v tom spíš překážely. Což z ní fakt hrozně. Ale jsem neskutečně ráda za tyhle povídky, protože mi pomohly zjistit, jak úžasný byl Sam, proč ho Calaena milovala a já sama jsem se do něj zamilovala taky. A samozřejmě, že jsem věděla, k čemu musí nevyhnutelně dojít na konci, ale přesto mě to tak zničilo, až se divím, že jsem vůbec schopna přemýšlet. Proč, proč, proč? Proč ze všech lidí zrovna Sam, který byl tak... no, asi není zrovna nejvhodnější použít slovo nevinný vzhledem k jeho povolání, ale v podstatě to tak je. Sam byl neskutečně hodný člověk, který Calaenu opravdu upřímně miloval, chtěl zničit Arobynna, za to jak jí ublížil a zároveň se o sebe samozřejmě dokázal postarat. Až na tu jednu osudovou chvíli, kdy to nedokázal.


“Life isn't easy, no matter where you are. You'll make choices you think are right, and then suffer for them.” 

Kromě této ústřední dvojice je zde samozřejmě více výraznějších rolí. Předně je třeba asi vyzdvihnout Arobynna, o kterém jsme toho v knihách slyšeli už hodně a mohli jsme se s ním setkat v Královně stínů. Tady ho vidíme ještě v postavení, kdy je Calaeniným mistrem a můžeme si o něm udělat obrázek.. No, já nevím. Asi dokážu pochopit, co na něm někteří mají rádi, ale já bych prostě nejradši vtrhla do Zlomuvalu a vrazila mu pěstí. Až na to, že bych byla mrtvá dřív, než bych vůbec vztáhla ruku. Opravdu, jsem velice ráda za osud, který mu Calaena připravila, protože on si prostě nic jiného nezaslouží. 


zdroj
Jsou tu tedy ještě i jiné postavy, ale vzhledem k tomu, že chci co nejméně spoilerovat se o nich asi radši moc nezmíním. V povídce Vražedkyně a léčitelka, jak už název napovídá, se setkáme s léčitelkou, které Calaena pomůže s jejím životem. Osobně mi tato povídka přijde opravdu spíš jen doplňková, taková výplň mezi udělením Calaenina trestu od Arobynna a příchodem k Tichým vrahům, ale rozhodně jsem za ni ráda. A právě následující povídka odehrávající se v prostředí Tichých vrahů, mě ohromně bavila. Úplně nové prostředí, postavy, nové zrady, problémy, prostě vše. Významnou postavou zde je Ansel, která sehraje v Calaenině životě sice krátkou, ale poměrně důležitou roli, což je asi tak vše, co vám o ní můžu říct.


“My name is Celaena Sardothien,” she whispered, “and I will not be afraid.” 


Za tuto povídkovou knihu jsem Sarah opravdu neskutečně vděčná. Samozřejmě především kvůli Samovi, jehož osud asi autorce nikdy neodpustím (ale nemyslím to ve zlém, prostě to takhle muselo být), ale taky kvůli aspoň nějakému nahlédnutí do Calaenina života před.. no před vším, co bylo pak. A docela si pohrávám s myšlenkou, že by třeba nemuselo být úplně špatné přečíst si nějakou povídku z doby, kdy Calaena přišla do Tvrze vrahů a učila se všemu, v čem později tak vynikala. Nedovedu si představit, jaké to pro tak malou holčičku muselo být, jak snášela všechny Arobynnnovy metody, aby z ní vytřískal to nejlepší a jak si dokázala vybudovat své jméno. Jo, Calaenin život je prostě odjakživa velmi zajímavý. Tak třeba se jednou dočkám i tohohle dárku.


zdroj


Moje hodnocení 5/5

A co vy, vrhli jste se taky tak dychtivě na povídky k Skleněnému trůnu? A jaký je váš postoj k celé sérii?

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.