HUMBOOKFEST 2017

Ahoj!
Kdo ještě neslyšel o Humbooku, jakoby nebyl. Tato obrovská knižní událost v posledních měsících naprosto ovládla knižní sféru a nejeden knihomol se těšil, až se zúčastní v pořadí již druhého ročníku Humbookfestu. A já byla jednou z nich. Loni jsem se akce neúčastnila, takže nemám s čím porovnávat, ale jsem si jistá, že si pořadatelé vzali připomínky účastníků prvního ročníku k srdci a letos se Humbook snažili vylepšit, jak jen mohli. A já  mohu za sebe jen říct, že se jim to nejspíš opravdu povedlo, protože Humbookfest byl mimořádně vydařený. Program byl neskutečně zajímavý a já nestíhala běhat od jedné zajímavé přednášky či besedy k další. A tohle všechno se všemi mými pocity bych vám právě teď ráda nějakým způsobem shrnula v tomto reportu z akce. Pokud jste na Humooku byli taky, určitě mi napište, jak jste jej prožili vy a v opačném případě doufám, že vás třeba i můj článek naláká na příští ročník, protože letos byl Humbook velká bomba!

*Fotky jsou mé, focené mobilem, takže kvalitativně nejsou nejlepší, ale říkala jsem si, že alespoň nějaké obrazové dokumenty bych vám sem dát mohla :)

BESEDOVÁNÍ S AUTORY...
bylo samozřejmě něco, na co se všichni těšili snad nejvíc. I já se nemohla dočkat a zúčastnila jsem se besed tří autorů. První autorkou byla Jenny Han, od které jsem četla všech 7 knih, kterých jí u nás vyšlo a na nově vydanou osmou se brzy chystám. A její povídání bylo skvělé. Jenny byla přesně tak milá a sympatická, jako se mi jeví na Instagramu a pověděla nám spoustu zajímavých věcí. Hodně se rozpovídala o jídle a o pečení, které je pro její sérii Všem klukům, které jsme milovala naprosto typické, což bylo tedy velmi zajímavé. Moc se mi líbilo, že jsme měli vždycky možnost zeptat se na něco i my v publiku, o to byla celá beseda tak nějak osobnější. Konkrétně u Jenny jsem dokonce i vymyslela nějakou otázku (jinak je pro mě fakt těžký jen tak zničehonic rychle něco vymyslet), ale bohužel mě úplně na konci jedna slečna předběhla se stejnou otázkou a pak už mě nic nenapadlo. Nicméně všechny otázky byl opravdu zajímavé a Jenniny odpovědi jakbysmet.

Další autorku, kterou jsem si nemohla nechat ujít, byla A. G. Howard. Od té jsem právě dočetla druhý díl Šepotání, které zatím naprosto miluju a sice se trochu bojím pustit se do Krverůže, ale potom, co jsem ji viděla naživo to asi stejně zkusím. Protože Anita je naprosto jedinečná osoba a takovým správným způsobem šílená, což můžeme vědět už z jejích knih. Na její besedě jsem sice nějak nestihla být úplně od začátku, ale i tak to bylo skvělé. Rozhodně mě nejvíc zaujala její záliba ve hřbitovech, což je velmi neobvyklý koníček. Líbilo se mi taky, jak mluvila o svém vztahu k Lewisově Alence v Říši divů, která ji samozřejmě přivedla až k nápadu na retelling. A celkově mě Anita dokázala i jako osoba opravdu zaujmout, díky čemuž se mi její knihy budou číst ještě lépe.

No a poslední autor, jehož besedy jsem se zúčastnila a který tomu nasadil úplnou korunu, byl Ladislav Zibura aka Princ Ládík, jak vystupuje na sociálních sítích. Od něj jsem zatím nic nečetla, ale jelikož se o něm poslední dobou dost mluvilo a jeho knihy byly všude, dost mě zajímal. Tak jsem si řekla, proč to nezkusit. A teď mám v hlavě jediné - počet přečtených knih od něj v dohledné době rozhodně změním a přečtu si prostě úplně všechno. Protože Láďa mě naprosto a totálně dostal. Už náměty jeho knih jsou samozřejmě zajímavé, protože kdo si projde pěšky bůh ví kolik zemí, že. A pokud bude v knihách minimálně tak vtipný jako v reálu, budu naprosto spokojená. Bylo vidět, že Princ Ládík je v takovém vystupování před lidmi jako doma, odpovídal naprosto pohotově, pokaždé přidal nějaký vtip, dělal si legraci ze sebe a strašně se zakecával, což sice někdy nemusí být úplně nejlepší vlastnost, ale tady jsem za to jen ráda, protože Ládík vždycky povídal o tak vtipných historkách nebo je nějakým způsobem vtipně podal, že si nemám na co stěžovat. Hned po příjezdu domů jsem si koupila lístek na jeho přednášku do Zlína a to už o něčem přece jen svědčí. Já si celou jeho hodinu maximálně užila a hned jsem si chtěla jít koupit jeho knihu a nechat ji podepsat, nicméně byly už bohužel vyprodané. Tak snad příště, ale přečtu si je rozhodně.

Kromě zmíněných autorů, jejichž besed jsem se zúčastnila já, jste si mohli na Humbooku poslechnout také Martina Bečana (Kaziměsti), Vilmu Kadlečkovou (Mycelium) nebo Joelle Charbonneau (Univerzita výjimečných, Stačí jen chtít), ale to jsou autoři, od kterých jsem dosud nic nečetla a v tuto chvíli mě jejich knihy nějak moc ani nelákají. I tak by jejich povídání jistě bylo přinejmenším poučené, ale program celé akce byl opravdu nabitý a já toho chtěla stihnout co nejvíc, takže jsem šla po prioritách. Mimochodem, pokud jste na Humbooku třeba nebyli nebo jste neslyšeli svého oblíbeného autora, rozhodně vám doporučuju pustit si besedu online, třeba Dragell momentálně na Youtube přidává právě besedy s autory. Celkově mohu však mnou absolvované autorské besedy jenom pochválit, moderátorka Tereza, kterou znám už z Utuberingu, byla i tady skvělá, měla spoustu výborných otázek a nenechala se ničím zaskočit, tlumočník překládal skvěle a občas jsem jeho pohotovost musela obdivovat a bylo fajn, že se zahraničními autorkami byly na pódiu také překladatelky jejich knih.

BLOGOVÁNÍ, PŘEKLÁDÁNÍ, TVOŘENÍ KNIH
To byly přednášky, kterých jsem se zúčastnila v místnosti Galerie 1. Tam sice bylo neuvěřitelné horko, ale to mi za to určitě stálo. Hodinka s blogerkami na pódiu byla opravdu zajímavá, protože byly zpovídány samozřejmě o blogování, o tom, jak se v blogosféře prosadit, získat spolupráce, udělat blog zajímavým a tak podobně. A jelikož mám sama blog, je to něco, co mě samozřejmě zajímá. Z tuším asi pěti blogerek jsem znala jen některé, ale nejvíc si pamatuji Lucku z Kath's world of books, kterou sleduji už velice dlouho a na kterou jsem se z blogerek těšila nejvíc. 



Neskutečně jsem se těšila na přednášku s názvem Překladatelské oříšky, jelikož si sama pohrávám s možností, že bych se právě tímto profesním směrem mohla ubírat, a tak mě o tom zajímá úplně všechno. Bohužel jsem přišla na poslední chvíli a jelikož byl tady opravdu nával, musela jsem celou hodinu stát, což bylo ještě s taškami plnými knih opravdu náročné, ale celé povídání bylo tak strašně zajímavé, že jsem v žádném případě nemohla odejít a mileráda jsem přetrpěla bolavá záda. Na pódiu byly překladatelky zahraničních autorek, které přijely na letošní Humbook - Romana Bičíková (Jenny Han),  Magdaléna Stárková (A. G. Howard) a  Alžběta Kalinová (Joelle Charbonneau) a otázky jim pokládal šéfredaktor nakladatelství Albatros Petr Eliáš. Z této přednášky si toho jistě odnáším nejvíc a opravdu mi hodně pomohla, abych si trochu urovnala, co bych tedy chtěla dělat a studovat a jak bych to chtěla dělat. Překladatelky mluvily o tom, co nejlépe studovat k překladatelské profesi, jak se překládáním uživit, jak tato práce probíhá, co je na ní náročné, úžasné a mnoho dalšího. Kromě toho odpovídaly také velmi ochotně i na otázky lidí v publiku a já jsem z toho celého byla prostě nadšená. Navíc jsem pak ještě zjistila, že vedle mě stojí další překladatelka, Ivana Svobodová, která přeložila třeba knihy Sarah J. Maas, jejíž knihy miluju, takže jsem jí hned musela pochválit skvělý překlad a byla jsem za setkání s ní opravdu ráda. Doufám, že se této přednášky dočkáme i příští rok, protože je tu jistě spoustu otázek, které nebyly zodpovězeny a minimálně mě to bude zajímat rozhodně.

Zúčastnila jsem se taky přednášky Jak se dělá kniha: Z textu se rodí kniha, kterou jsem sice nestihla celou, ale i to, co jsem stihla bylo opravdu zajímavé. Přednášku vedl především Michal z CooBoo, kterého jsem si po jeho skvělých blozích na webu CooBoo už dlouho přála potkat. No a tady jsme zjistili, že vytvoření knihy rozhodně není žádná hračka, a že cesta od zakoupení práv na knihu do doby, než se objeví v knihkupectvích je opravdu zdlouhavá a náročná. Ale za nadšené ohlasy čtenářů to jistě stojí.




ROK 2017 - ROK HARRYHO POTTERA
Tak tohle skalní fanoušci Harryho Pottera jistě ví už dávno. První díl letos slaví 20 let a obzvlášť tady u nás se s harrypotterovskými novinkami roztrhl pytel - to máte nově vyšlé boxy celé série, jednotlivé díly vycházející s novými obálkami, další díl s nádhernými ilustracemi Jima Kaye, scénář Fantastických zvířat, nově vycházející doplňkové knihy a to určitě není vše. Takže se není čemu divit, že ani Humbook se bez něčeho takového nemohl obejít. A já jakožto true potterhead jsem se na to neskutečně těšila, ať už by mělo jít o cokoliv. Najednou se tu objevil profesor Snape, profesorka McGonagallová a několik dalších postav, kteří se nám představili a hned nám rozdali hůlky, s kterými jsme se poté měli učit kouzla. Na mě bohužel hůlka nevyšla, tak jsem se jen chvíli dívala a potom jsem odešla ještě na besedu s A. G. Howard. Nicméně učení kouzel bylo naprosto skvělé, fanoušci se učili ikonická kouzla série se vším všudy a muselo to být opravdu jedinečné.

Nicméně myslím, že ještě lepší zážitek následoval poté. Pořadatelé nám totiž rozdali dotazníky s otázkami, na které jsme měli odpovědět a podle kterých jsme poté byly zařazeni do kolejí. No co může být pro fanouška Harryho Pottera lepší? Snad už jen opravdový dopis z Bradavic! Tohle jsem fakt nečekala a byla jsem natěšená, jak to bude probíhat. Když profesorka McGonagallová (profesorka McGonagallová, no chápete?!)  vyvolala mé jméno, nasadila mi na hlavu Moudrý klobouk (!!!!!) a ten ke mně začal promlouvat. Už z toho jsem se vznášela na obláčku. A můžete hádat, do jaké koleje jsem se dostala... Ne, nehádejte, já vám to řeknu. Skončila jsem v... NEBELVÍRU!!! Aaaaa! Po tom jsem už byla naprosto uspokojená. Jsem neskutečně šťastná, že kolej, kam mě zařadil i Pottermore, a která je mému srdci nejbližší se stala mou i tady. Tak teď jen doufám, že dostojím nebelvírskému šlechetnému jménu. Této úžasné fanouškovské zkušenosti si budu navždy vážit a přála bych ji zažít každému potterheadovi.

FOCENÍ ČI NATÁČENÍ
To jsou činnosti, kterým jste se mohli věnovat v místnosti Galerie 2. Já jsem tedy byla jen chvilku na Videoworkshopu do Markét ze Světa podle Marilee, která povídala o natáčení videí a samozřejěm jsme se jí mohli na cokoliv ptát. Chvilku jsem se taky mihla na Fotoworkshopu Olgy, kde radila, jak sodáhnout co nejhezčích fotek na váš bookstagram. Focení s různými dekoracemi, podložkami a vším možným jsme si právě tady mohli také celou dobu zkoušet.

A TO NENÍ VŠE!
Programu bylo ještě více, ale jsem se ho už nemohla zúčastnit, protože jsem se musela dostat na vlak. Nicméně mě to strašně mrzí, protože třeba takový A-Z Book tag s autorkami musel být rozhodně zajímavý. A tím pádem jsem se taky nemohla zúčastnit autogramiády zahraničních autorek, na kterou se mnozí těšili nejvíc. Pro mě sice podpis není největší priorita, ale bylo by samozřejmě nádherné být na chvíli tváří v tvář mé oblíbené autorce a nechat si od ní napsat do knihy věnování. Nezbývá mi nic, než doufat v nějaké příště.

Po celou dobu festivalu jsme mohli také využívat instagrafu, nechat si udělat nějaká tetování či něco tvořit v Humbook dílně, toho jsem se ale nezúčastnila, protože jsem šla hlavně po hlavním programu. Ale třeba příště si alespoň na nějaké to tetování čas udělám.

Čeho jsem se ale samozřejmě zúčastnila bylo kupování knih. Stánek s knihami byl sice v místnosti, kde bylo největší horko, navíc tam byly hlavně na začátku velké řady (takže některé knihy byly samozřejmě velmi rychle vyprodány), ale koho by to zastavilo? Mě tedy ne. Z Humbooku jsem odjížděla o šest mnou koupených knih těžší, ty vám ukážu v klasickém měsíčním článku o nových knihách a k tomu jsem si odvezla ještě jednu knihu, kterou jsem získala ve VIP balíčku. Šlo o reading copy knihy Dívka z inkoustu a hvězd od Kiran Millwood Hargrave, která vychází v listopadu u Fragmentu. Moc se na ni těším a za mou první a třeba ne poslední reading copy jsem opravdu šťastná. Kromě knihy byl ve VIP balíčku krásný diář, záložky, nějaké slevy a samozřejmě krásná plátěná taška s logem Humbooku, ve které jsem věci dostala.


NA HUMBOOKU JSTE MOHLI POTKAT KDEKOHO
Pokud se pohybujete po bookblogerské, booktuberské nebo i bookstagramové scéně a máte některé své oblíbence, vězte, že byla opravdu velká šance, že se s nimi právě na Humbooku setkáte. Samozřejmě jste mohli vidět Svět podle Marilee, která tu tedy měla i svůj videoworkshop, zahlédnout jste mohli i Ondru Mergla, jehož neskutečně vtipná videa vám rozhodně doporučuju, všimla jsem si Zuzky z Molly v knize, která Humbookem také procházela, hned u vchodu vás uvítala úžasná Dorota Noon a nechyběla dokonce ani opravdu hodně slavná Svět podle Katky. Já sebrala odvahu a oslovila Míšu z Radši knihu, jejíž videa i instagramové příspěvky naprosto hltám a Míša celkově je mi neuvěřitelně sympatická. A stejně sympatická i úžasná je i naživo, povídala jsem si s ní o všemožných knihách a rozhodně bych měla o čem mluvit i na delší rozhovor. Takže doufám, že se s Míšou ještě někdy setkám, třeba na jejím Radši srazu, protože obklopovat se takhle pozitivními a úžasnými lidmi by měl každý. No a dál jsem zahlédla třeba Káju z Penny and Books, Klárku z Klářiny knihy a rozhodně i spoustu dalších jmen z knižního světa.

HUMBOOK 2018?
Tak na ten určitě přijďte! Já to plánuju stoprocentně. Z celého letošního programu jsem byla naprosto nadšená a nemám vlastně vůbec co vytknout, až na neuvěřitelné horko v jedné z místností, což ale samozřejmě není chybou pořadatelů a mně to třeba bylo za chvilku už úplně jedno. Já jsem úplně z druhého konce republiky, než je Praha, takže jsem musela opravdu brzy jet vlakem do Prahy a bohužel taky poměrně brzy zpět, ale vůbec mi nějaká dlouhá cesta nevadila a přestože jsem po Humbooku byla neuvěřitelně unavená, byla jsem taky tak strašně nadšená, že jsem prostě nedokázala usnout. A jak jsem slyšela, nejsem jediná, kdo se v neděli probudil pořádně nemocný, ale ani to mi nevadí. Až tak mě Humbook dostal a na třetí ročník se neuvěřitelně těším. Jsem zvědavá, jaký nový program nás bude čekat, zda bude něco z letoška i příští rok a samozřejmě jaké autory zase uvidíme. Já bych momentálně rozhodně nejvíc toužila po setkání se Sarah J. Maas, to by mi udělalo obrovskou radost. Vy mi určitě neváhejte napsat do komentářů, koho byste rádi viděli vy, zda jste se zúčastnili letošního Humbooku a byly taky tak nadšení a nebo jestli jste byli někým nalákání na příští rok. Já už teď vím, že si Humbookfest 2018 nenechám ujít!

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.