LETNÍ DNY A NOCI: 12 PRÁZDNINOVÝCH POLÍBENÍ (Stephanie Perkins)

Původní název: Summer Days & Summer Nights: Twelve Love Stories
Český název: Letní dny a noci: 12 prázdninových políbení
Autoři: Stephanie Perkins, Leigh Bardugo, Francesca Lia Block, Libba Bray, Cassandra Clare, Brandy Colbert, Tim Federle, Lev Grossman, Nina LaCour, Veronica Roth, Jon Skovron, Jennifer E. Smith
Série: Dvanáct příběhů
Počet stran: 408
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Ivana Svobodová, Jana Doležalová-Montorio
Rok vydání: 2016 (EN), 2017 (CZ)
Žánr: povídka, young adult
Anotace: Možná za to můžou ty dlouhé a líné dny, nebo je to možná to teplo, co lidi dohání k šílenství. Ať tak či tak, léto je tím správným časem na lásku. Letní dny a noci vám přináší 12 kouzelných prázdninových políbení od těch nejznámějších young adult autorů. Vytáhněte svou plážovou stoličku a nasaďte si sluneční brýle, máte před sebou dvanáct příběhů, ze kterých sálá letní nálada a do kterých se zamilujete. 
Pro fanoušky Dárku z pravé lásky, milovníky léta a čtenáře Stephanie Perkinsové!

Moje recenze:
Pokud si chcete zpříjemnit léto prosluněnými povídkami, ve kterých vždy figuruje láska a odehrávají se, jak jinak, než v létě, můžete po této knize, tedy obdobě vánočních povídek, bez obav sáhnout. Ačkoliv bych vás asi měla upozornit, že stejně jako ve vánočních povídkách nejsou ani tady všechny povídky klasické zamilované young adultovky, ale opět zde vystřídáme celou škálu žánrů. A troufám si tvrdit, že tady jde ještě o překvapivější a někdy i trochu divnější náměty. Ale já mohu s čistým svědomím říct, že ať mi přišla některá povídka třeba sebevíc divná, o žádné nemůžu říct, že by se mi nelíbila. 


zdroj
Co se tedy týče zmíněných žánrů, je tu opravdu obrovská škála. Je zde několik povídek s fantasy námětem, několik LGBT, které mě vždycky potěší, pár opravdu klasicky jaksepatří zamilovaných a pár, při kterých se budete trochu dojímat. Trochu hodně. A rozmanitá je i škála jednotlivých autorů - jsou zde jak proslulá jména, tak i pro mě jména naprosto nová a nebo autoři, jejichž knihy bych si jednou ráda přečetla a tady se s jejich stylem mohu trochu seznámit. 

Musím říct, že povídky, na které jsem se nejvíc těšila, se mi většinou z knihy taky nejvíc líbily. Moc jsem se těšila na povídku Stephanie Perkins s názvem Za devadesát minut zabočte na sever, jednak proto, že Steph a její styl prostě miluju a taky protože mělo jít o pokračování její zimní povídky. A asi můžu říct, že se mi tahle naprosto klasická romanťárna ze všech povídek líbila nejvíc. Povídka, na kterou jsem se taky moc těšila a opravdu mě dostala, je od Veronicy Roth - Setrvačnost. Ta byla neskutečně dojemná a já jsem opravdu ráda za rozhodnutí, které Veronica v povídce udělala, protože jinak bych to snad nezvládla. 


“Love can be so strange and sad. It can be hard to understand why we run toward certain people and away from others at different times in our lives. Why we search so hard for that thing we are looking for, and then run so fast when we find it.” 

Co se týče těch fantasy povídek, ano, občas můžou působit dojmem, že do takové knihy moc nepatří, ale když od toho odhlédnu, tak musím říct, že se mi opravdu líbily a byly takovým pěkným zpestřením. Nemůžu si pomoct, ale především tyto povídky si dokážu skvěle představit jako plnohodnotné knihy. Například povídku Cassandry Clare, na kterou jsem byla opravdu zvědavá a kterou mi tedy dokázala, že to s fantasy asi vážně umí. Na "pouhou" povídku mi přišlo, že má Cass vše naprosto perfektně vymyšlené a myslím, že jako jednodílná fantasy kniha s kompletním příběhem by to bylo skvělé.


zdroj

Nemůžu se nezmínit o povídce Jona Skovrona, protože to bylo tak neskutečně... zvrácené? Ale ve výsledku vlastně takovým dobrým způsobem. Zkrátka byla celá opravdu velmi nereálná a psaná jazykem jako z minulého století, ale já se u ní tedy neskutečně bavila a rozptýlila, takže opravdu nemůžu říct, že by se mi nelíbila. Myslím, že tato povídka se musí brát trochu s rezervou a moc nad ní nepřemýšlet, ale i takové příběhy jsou občas potřeba. 


Všechny tři LGBT povídky se mi taky moc líbily. Na tyto příběhy já nedám dopustit a jsem ráda, že jich je čím dál tím víc. Dokonce jsem zde přečetla první lesbický příběh a jsem ráda, že jsem rozhodně nebyla zklamaná. Povídka, která mě taky naprosto dostala, je od Jennifer E. Smith, která do ní zakomponovala autismus a moc se jí to povedlo. A všechny klasické romantické povídky jsem si taky prostě a jednoduše užila. A nedokážu si představit lepší zakončení knihy, než povídkou Leva Grossmana, která mě opravdu dojala a námět časové smyčky byl perfektní. Pokud se tedy nebojíte si vedle klasické romantiky v těchto povídkách i trochu zaexperimentovat, rozhodně vám je mohu doporučit. Mě tedy léto zpříjemnily na jedničku. A kdyby vás zajímal můj stručný názor na všechny povídky hned po dočtení, mrkněte na mé minirecenze na Goodreads.

Moje hodnocení: 5/5

Jaký je váš názor na povídkové knihy? A máte své zkušenosti s některými z těchto autorů?

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.